Michal Bortel

Policie, dopravní nehody a profesní komora dopravních znalců

13. 04. 2008 15:42:29
Přiznám se, že s velkým zaujetím sleduji diskusi, která provází reformu policie. Ministr vnitra Ivan Langer nám předvádí jeden marketingový tah za druhým. Policie nám nyní nově slibuje, že bude „pomáhat a chránit". Jednu věc musím u Ivana Langera ocenit, a to že otevřel diskusi nad účastní policie u dopravních nehod.

Osobně považuji přítomnost policie u dopravních nehod za převážně zbytečnou. Policie podle mého názoru věnuje velkou část své kapacity na odstraňování následků než dopravní prevenci. Co by mohlo přinést zásadní změnu?

Určitým řešením by mohlo být zřízení profesní komory dopravních znalců. Vzniklo by nové profesní sdružení, které by mělo v náplni posuzování dopravních nehod, odhad škod a současně by měli povinnost na základě svých zjištění (zavinění dopravní nehody) postoupit příslušnému státními orgánu své závěry. Ostatně policie stejně využívá při vyšetřování dopravních nehod služeb soudních znalců. Při správních řízeních je běžné, že správní orgány zadávají vypracování znaleckých posudků na rozsah škody a zavinění účastníků dopravní nehody. Systém by se výrazně zjednodušil. Profesní komora by současně stanovovala a ověřovala kvalifikační předpoklady těchto znalců (obdobně jako fungují advokátní komory, notářské, exekutorské, architekti etc.). Služba jako každá jiná. A praxe?

Stane se dopravní nehoda. Při zranění jejich účastníků se zavolají záchranáři, ti poskytnou zdravotnickou službu. Stejně tak by se zavolal znalec, který by provedl šetření na místě nehody samém. Zpracoval by znalecký posudek. Policie by na místě byla pouze v případě potřeby řízení dopravy, kdyby nehoda ve větší míře dopravu omezovala. Znalec by po zpracování posudku postoupil své závěry buď orgánům činným v trestním řízení (to v případě, že by došel k závěru na podezření ze spáchání trestného činu) nebo by postoupil věc příslušnému správnímu úřadu. Následná trestní nebo správní řízení by byla mnohem jednodušší. Jejich služby by se platili z prostředků povinného ručení. Ostatně jsem přesvědčen, že by postupem času došlo k intenzivní spolupráci tohoto profesního sdružení s pojišťovnami.

Výsledek? Neplatili bychom z našich daní práci policie, kterou policie dělat nemusí nebo na ni stejně využívá externích znalců. Vznikla by nová profese podnikání, jejichž služby by platil skutečně ten, co za nehodu může (z povinného ručení) a ne my všichni. Policie by měla tím pádem více času na skutečnou preventivní práci na silnicích. Určitě bychom se současně po vzniku takové profese dočkali i toho, že nebudeme čekat hodiny na příjezd policie jako tomu je dosud. Likvidace nehod by byla výrazně rychlejší.

Autor: Michal Bortel | karma: 12.85 | přečteno: 1762 ×
Poslední články autora